روش صحیح مطالعه ( روش پس ختام )

روش صحیح مطالعه ( روش پس ختام )

روش مطالعه پس ختام

 

یکی از روش‌های موفق بهبود مطالعه و یادگیری روش اس‌کیو ۴آر(SQ4R ، از حروف اول کلمات زیر تشکیل یافته است: review, recite, reflect, read, question, (scan) survey. در بعضی منابع ، در مرحلهٔ نخست این روش به جای survey (خواندن اجمالی) یا scan (دید زدن)، preview (پیش‌خوانی) را مورد استفاده قرار داده‌اند که در این صورت علامت اختصاری آن می‌شود PQ4R (پی‌کیو ۴آر)).یا روش پس ختام است . اس‌کیو ۴آر از حروف اول شش مرحلهٔ آن تشکیل یافته است:        

                           

  پیش‌خوانی

                      

  سوال                     

             

   خواندن                      

                      

   تفکر                  

                         

    از حفظ گفتن                 

                       

   مرور                  

            مرحله اول: پیش‌خوانی

           اگر می‌خواهید مطالب کتابی را یاد بگیرید، نخست تمام آن کتاب را یک بار از رو بخوانید تا یک برداشت کلی از موضوع‌ها و قسمت‌های مهم آن کسب نمائید. این خواندن اجمالی یا پیش‌خوانی می‌تواند شما را در یک سازمان‌دهی به مطالب، مثلاً ایجاد نوعی ساخت سلسله مراتبی برای آنها، کمک نماید. مطالبی که لازم است در پیش‌خوانی فصل‌های یک کتاب مورد توجه قرار گیرند عبارتند از مقدمه یا توضیحات مقدماتی، هدف‌ها، تیترهای اصلی و فرعی، خلاصه، و جملات مقدماتی یا جملات موضوعی پاراگراف‌ها. در رابطه با اثربخشی پیش‌خوانی گفته شده است همه اقدامات فوق به فعال شدن طرحواره‌های یادگیرنده کمک می‌کنند. بنابراین، یادگیرنده خواهد توانست متن فصل موردنظر را که بعد از پیش‌خوانی به‌طور کامل مطالعه می‌کند تفسیر نماید و به ‌یاد بسپارد .  

 

            مرحله دوم :سؤال

           برای هر قسمتی یا فصلی از یک کتاب که می‌خوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه دارید سؤال‌هائی را طرح نمائید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که عناوین را به سؤال تبدیل کنید. مثلاً در رابطه با فصل موجود می‌توان پرسید که روش پس‌ختام چیست؟ یا چگونه می‌توان فصلی از یک کتاب را پیش‌خوانی کرد؟ سؤال‌های خود را با کلمات چگونه، چه ‌کسی، چرا، چه ‌چیزی بسازید.        

           مرحله سوم :   خواندن

           در این مرحله، مطلب یا موضوع را بخوانید، به هنگام مطالعه سعی کنید سؤال‌هائی را که مطرح کرده‌اید جواب دهید. توجه خود را به اندیشه‌های اصلی، جزئیات مؤید اندیشه‌های اصلی، سایر اطلاعاتی که به هدف‌های خواندن شما مربوط‌ هستند معطوف سازید. در صورت لزوم، سرعت خواندن خود را متناسب با سهولت و پیچیدگی متن تغییر دهید.         

          مرحله چهارم :تفکر

           سعی کنید با تفکر دربارهٔ مطالبی که می‌خوانید آنها را بفهمید و به آنها معنی بدهید. برای این منظور می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:      

           - آنچه را که می‌خوانید با مطالبی که از قبل یاد گرفته‌اید ربط دهید.   

           - نکات فرعی را به مطالب اصلی پیوند دهید.    

           - بکوشید تا تناقضات موجود را حل نمائید.       

           - با استفاده از اطلاعاتی که می‌خوانید مسائل طرح شده را جواب دهید.           

           مهم‌ترین اصل زیربنای تفکر در جریان مطالعه بسط معنائی است. یکی از راهبرهای مهم به ‌یادسپاری بسط و گسترش مطالب است. ما به ‌کمک بسط معنائی به‌ مطالبی که می‌خوانیم شاخ و برگ می‌دهیم و بدین وسیله آنها را معنی‌دار می‌سازیم و لذا بهتر به‌ خاطر می‌سپاریم.  

              مرحله پنجم : از حفظ گفتن

           پس از خواندن هر قسمت، سعی کنید مطالب مهم آن را به ‌یاد آورید و برای خود بازگو کنید. ضمن این کار به سؤال‌هائی که طرح کرده‌اید پاسخ دهید. از حفظ گفتن به شما کمک می‌کند تا بر درک خود نظارت کنید و از این طریق به شما معلوم می‌گردد که چه قسمت‌هائی را خوب یاد نگرفته‌اید و باید آنها را از نو بخوانید.  

             مرحله ششم : مرور کردن

           وقتی که خواندن تمام کتاب یا کل مطلب را به‌پایان رساندید، آن را مرور یا بازبینی کنید. بهترین راه مرور کردن این است که بکوشید تا، بدون مراجعه به‌ متن، سؤال‌های مهم را جواب دهید. قسمت‌هائی را که نتوانستید به سؤال‌های آنها جواب دهید دوباره بخوانید. دوباره خواندن نوعی مرور کردن است. اما این کار برای همهٔ کتاب ضروری نیست، سعی در جواب دادن به سؤال‌های اساسی بهترین راه مرور کردن است. راهبردِ از حفظ گفتن را برای فصل‌های کتاب و راهبردِر کردن را برای کل کتاب به‌کار بندید.        

           با توجه به توضیحات بالا، روش اس‌کیو‌۴‌آر یا روش پس‌ختام بر سه اصل مهم بهسازی حافظه، یعنی سازمان‌دهی، بسط معنائی، و تمرین بازیابی استوار است. دلایل عمدهٔ موفقیت این روش‌ و روش‌های مطالعهٔ مشابه با آن همین اصول نظری هستند.  

           پژوهش‌های مختلفی انجام گرفته‌اند که نشان می‌دهند روش پس‌ختام در افزایش پیشرفت تحصیلی و بالا بردن کیفیت یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان مؤثر است. دریک پژوهش نشان داده شده است که دانشجویان قوی دانشگاه بیشتر از دانشجویان ضعیف از اجزاء روش پس‌ختام سود می‌برند. در پژوهش او دانشجویان قوی کسانی بودند که میانگین نمرات دانشگاهی آنان ۱۶ یا بالاتر و دانشجویان ضعیف کسانی تعریف شدند که میانگین درسی آنان کمتر از ۱۳ بود.    

            چند دلیل برای اثربخشی روس اس‌‌کیو‌۴‌آر ذکر شده است. نخست اینکه، رعایت مراتب این روش دانش‌آموزان و دانشجویان را از سازمان‌بندی مطالبی که می‌خوانند بیشتر آگاه می‌سازد.در این‌باره گفته شده است بارها شاهد بوده‌ایم که وقتی از خواندن عنوان‌های یک مطلب غفلت می‌کنیم اشاره‌ها و سرنخ‌هائی که ما را در یافتن سازمان آن مطلب هدایت می‌کنند نیز از دست می‌روند. دوم اینکه، رعایت این مراحل یادگیرنده را وا می‌دارد تا، به‌جای یادگیری همهٔ اطلاعات در یک نشست، آنها را به‌صورت بخش به ‌بخش یاد بگیرد.

نویسنده مطلب: محمد سلطانی

محمد سلطانی

پاسخ دهید

5 نظر

سحر خانم  ۱۳۹۴/۱۰/۱۱ - ۱۸:۱۴:۵۳

سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم خوشحال میشم به منم سر بزنید

سحر خانم  ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۱۲:۰۹:۴۳

سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم خوشحال میشم به منم سر بزنید

معرفی وبلاک شما  ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ - ۱۶:۱۵:۰۵

با سلام خدمت وبلاک نویسان و وبمستران عزیز شما دوست عزیزی که صاحب وبلاک و سایت می باشید,اگر تمایل دارید وبسایت و وبلاک شما به مدت 2 سال در دید عموم کاربران در اینترنت قرار گیرد و از طرفی هم بازدید وبسایت و وبلاک خود را بالا ببرید فقط کافیست کد مورد نظر را در قالب وبلاک و سایت خود قرار دهید در عوض ما نیز وبسایت و وبلاک شما را بصورت ویژه همراه با لینک قابل کلیک و عکس وبلاک شما به مدت 2 سال به دیگران معرفی و نمایش خواهیم داد اگر تمایل دارید که بیشتر دیده شوید فرصت را از دست ندهید کد بنر قابل نمایش برای شما: لطفا از لینک زیر برای دانلود کداستفاده نمایید http://www.niyazmandy.com/cod-102.zip کد بالا را در مرورگر خود کپی نمایید و جستجو را بزنید تا لینک دانلود برای شما ظ

ایرانی نیک  ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ - ۱۳:۴۶:۲۳

فروش ویژه پنل های پیامک با قابلیت ارسال به شهر و استان - جنسیت - سن و سال http://iransmspanel.ir اعطای نمایندگی پنل های پیامک 66090292 - 021 فروش پنل های اس ام اس با پایین ترین تعرفه در کشور از سال 1386 تا امروز ! با بیش از 960 نماینده فعال در سراسر ایران پنل های اس ام اس مناسب انتخابات http://iransmspanel.ir تلفن دفتر فروش از ساعت 9 صبح تا 15 عصر : 66090292 - 66090686 - 021 پنل های پیام کوتاه ، برای ارسال اس ام اس های تبلیغاتی شما تلفن : 66090292 - 66090686 - 021 سایر خدمات ما با قابلیت اعطای نمایندگی به شما : --------------------- سامانه تخصصی دفاتر بیمه http://bimesms.ir --------------------- پنل رایگان اس ام اس برای شما http://iranbulk.ir ----------

ساخت اپلیکیشن - طراحی اپلیکیشن  ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ - ۱۳:۲۴:۵۴

وبلاگ زیبای دارید موفق باشید