رشته الکترونیک یکی از رشتههای صنعتی مادر محسوب میشود و تمام علوم و فنون موجود به نحوی با این علم پیوند خوردهاند به نحوی که از وسایل روزمره زندگی تا پیچیدهترین فنآوریهای فضایی حضور این علم به وضوح قابل مشاهده است. بیشک برای یافتن جایگاه مناسب این علم در کشورمان بایست مبانی آموزش این رشته با استحکام و براساس برنامهریزی علمی پایهگذاری شود رشته الکترونیک در هنرستانها از اساسیترین و نقطه شروع مناسب برای فراگیری این علم محسوب میشود.
علم الکترونیک همگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هم اکنون در کلیه امور مربوط به زندگی انسانها رخنه کرده و در حال پیشرفت می باشد و در آینده تزدیک کل زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار میدهد . هم اکنون رشته الکترونیک مهمترین رشته فنی و مهندسی در دانشگاها و هنرستانها میباشد و کسانی که از نظر علم ریاضیات و فیزیک دارای قدرت درک و تحلیل بالا تری هستند در این رشته می توانند به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنند . برخلاف ذهنیتهایی که برای بعضی ها پیش آمده در نهایت یک فارغ التحصیل رشته الکترونیک را تعمیر کار رادیو و تلویزیون می پندارند ، در حالیکه اینطور نیست . رشته الکترونیک دارای گرایشهای مختلفی است که همگام با پیشرفت علم روز است مثل مکاترونیک بیوالکتریک وکنترل و... که در آینده نزدیک بازارکار بیشتری در انتظار فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود
هنرجویان در این رشته با دستگاه های الکترونیکی اندازه گیری ، خواندن نقشه های الکترونیکی و جدول های مربوطه ، طراحی و اجرا و تعمیرات تاسیسات الکتریکی اماکن مسکونی ، بیمارستان ها و کارخانجات ، طراحی و ساخت و تعمیر ترانسفورماتورها ، بوبین ها و سیم پیچ ها ، طرز کار المانهای الکترونیکی و مدارهای ساده ،الکنرونیک صنعتی ،سیستمهای مخابراتی و ارتباطی ،مدارهای دیجیتالی ، طراحی و ساخت نقشه های الکترونیکی بر روی فیبر چاپی و ... آشنا خواهند شد .
: اهداف تدوین رشته الکترونیک
1- تعمیر وسایل الکترونیکی ساده خانگی2- طراحی و ساخت فیبر مدارهای الکترونیکی3- مونتاژ قطعات الترونیکی روی برد مدار چاپی4- نصب و راه اندازی تجهیزات ساده الکترونیکی5- نصب و راهاندازی آنتن مرکزی برای ساختمانهای کوچک6- سر پرستی بخش های کوچک مونتاژ7- کار با دستگاه های اندازه گیری8- خواندن نقشه های الکترونیکی9- طراحی و ساخت تقویت کتتده ها10- آشنایی با سیستم های مخابرات و ارتباطات 11- آشنایی با مدارهای دیجیتالی و سخت افزار رایانه
برایاحرازشغلآیندهدررشتههایفنیخصایصوتواناییهایزیرموردنیازاست :
نیازمندی های بدنی:
1 - قدرت و سلامت جسمانی 2-- توانایی و مقاومت در برابر خستگی 3-- سرعت استفاده از اعضا ، به ویژه دست ها 4--قدرت تحلیل بالا و دقت کافی به ویژه در رشته الکترونیک
- نیازمندی های حسی و ادراکی :
1- در رشته های فنی نیاز به سرعت ادراک می باشد.
-نیازمندی های روانی:
1-- سرعت انتقال(هوش) 2-- قدرت استدلال 3-- استعداد تجسم فضایی 4-- دقت و سرعت در محاسبه 5-- استعداد تجزیه و تحلیل داده ها و آمارها در اغلب رشته های فنی
– مهارت های تحصیلی:
1-- داشتن اطلاعات ریاضی و آماری 2-- سلامت و روانی کلام در حد امکان در زبان خارجی(انگلیسی) 3-- داشتن اطلاعات تخصصی اولیه 4-- استعداد طراحی و انتقال
- نیازمندی های عاطفی و شخصیتی:
1-- قدرت و دشواری کار تحت فشارهای روانی 2-- قدرت انطباق و سازگاری 3-- قدرت کنترل و تسلط به خویشتن
- علایق و رغبتهای مورد نیاز:
1-- علاقه به امور فنی 2-- علاقه به تحقیقات و پژوهش 3-- علاقه به تحول و تغییرات 4-- علاقه به کنجکاوی و جستجو
- نیازمندی های شخصی و اجتماعی:
1-- درک رفتار دیگران 2-- متانت و بردباری در امور 3- مطلوب بودن رفتار 4 -- سازگاری با محیط فعالیت ها و کوشش های مورد نیاز رشته های فنی:
1- دقت و تمرکز فکری2- تجزیه و تحلیل مسائل3- خلاقیت و ابتکار4- تصمیم گیری5- برنامه ریزی6- نشستن برایانجام کارهای محاسباتی و کامپیوتری7- حرکات بدنی ونیروی جسمانی با توجه به رشتهی انتخابی
نحوه ادامه تحصیل هنرجویان:
درسهای رشته الکترونیک
سال دوم | تعداد |
نام درس | واحد |
مبانی برق | ۴ |
رسم فنی | ۲ |
اصول اندازه گیری الکتریکی | ۲ |
الکترونیک عمومی 1 | ۲ |
کارگاه الکترونیک مقدماتی | ۱ |
کارگاه مقدماتی مکانیک | ۱ |
کارگاه سیم کشی 1 | ۱ |
آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی | ۱ |
|
|
سال سوم | تعداد |
نام درس | واحد |
ریاضی 3 | ۲ |
مدارهای الکتریکی 1 | ۴ |
مبانی مخابرات و رادیو | ۳ |
الکترونیک عمومی 2 | ۴ |
مبانی دیجیتال | ۲ |
کارگاه الکترونیک عمومی | ۳ |
آزمایشگاه مبانی مخابرات و رادیو | ۳ |
مبانی و کاربرد رایانه | ۲ |
کارآموزی | ۲ |
آینده علمی:
کلیه هنرجویان شاخه فنی وحرفه ای،پس ازپایان دوره سه ساله واخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاترادامه تحصیل نمایند: 1- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکدههای فنیوحرفهای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 2- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 3- بدونگذراندندورهپیشدانشگاهیو با توجه به شرط معدل در دانشگاهآزاداسلامی ثبتنام نموده و در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 4- درآزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دورهی مذکور را گذرانده و سپس از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند. 5- فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند درآزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
6- کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته،می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند
زمینه های شغلی و بازار کار
نصب ماشن آلات صنعتی الکترونیکی
تعمیر دستگاه های مخابراتی
مونتاژ ، تعمیر و راه اندازی سیستم های پیجینگ
اپراتور اتاق فرمان رادیو و تلویزیون
متصدی حفاظت سیستم های الکترونیکی
متصدی نگهداری خطوط برق و تلفن
نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیکی پزشکی
Q.C متصدی کنترل کیفیت محصولات صنعتی