معرفی رشته ساخت و تولید از شاخه فنی وحرفه ای گروه مکانیک

معرفی رشته ساخت و تولید از شاخه فنی وحرفه ای گروه مکانیک

رشته ساخت و تولید: 

 

در گستره صنعت، ساخت و تولید به معنی تبدیل مواد خام به محصولات قابل استفاده است. که این عمل مستلزم سازماندهی طرح محصول، مواد اولیه، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، افراد ماهر و گروه مدیریت در هر سیستم مولد است. فرایندهای مورد استفاده در تبدیل مواد اولیه به محصولات قابل استفاده را می توان به فرایندهای برش کاری، شکل دادن، مونتاژکاری، و پرداخت کاری تقسیم بندی کرد. امروزه در ساخت و تولید قطعات مختلف صنعتی با بهره گیری از ماشین آلات مجهز به نرم افزارهای پیشرفته، خدمات ارزنده ای به جوامع بشری عرضه می گردد. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، رسم فنی، طراحی قطعات مختلف صنعتی، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق، جوشکاری و ریخته گری قطعات صنعتی، ساخت قطعات به وسیله ماشینهای تراش، فرز و صفحه تراش آشنا می شوند. در ضمن زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از: _ سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق _ کارگاههای تراشکاری _ کارگاههای فرزکاری _ کارگاههای ابزار تیزکنی _ کارگاههای چرخ دنده تراشی با ماشینهای مخصوص _ سرپرستی کارگاههای تراشکاری، فرزکاری، برشکاری و... _ اپراتوری ماشینهای اتوماتیک، فرم تراشی و سری تراشی _ کارگاههای سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت و گرد _ و...رشته ساخت و تولید: در گستره صنعت، ساخت و تولید به معنی تبدیل مواد خام به محصولات قابل استفاده است. که این عمل مستلزم سازماندهی طرح محصول، مواد اولیه، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، افراد ماهر و گروه مدیریت در هر سیستم مولد است. فرایندهای مورد استفاده در تبدیل مواد اولیه به محصولات قابل استفاده را می توان به فرایندهای برش کاری، شکل دادن، مونتاژکاری، و پرداخت کاری تقسیم بندی کرد. امروزه در ساخت و تولید قطعات مختلف صنعتی با بهره گیری از ماشین آلات مجهز به نرم افزارهای پیشرفته، خدمات ارزنده ای به جوامع بشری عرضه می گردد. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، رسم فنی، طراحی قطعات مختلف صنعتی، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق، جوشکاری و ریخته گری قطعات صنعتی، ساخت قطعات به وسیله ماشینهای تراش، فرز و صفحه تراش آشنا می شوند. در ضمن زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از: _ سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق _ کارگاههای تراشکاری _ کارگاههای فرزکاری _ کارگاههای ابزار تیزکنی _ کارگاههای چرخ دنده تراشی با ماشینهای مخصوص _ سرپرستی کارگاههای تراشکاری، فرزکاری، برشکاری و... _ اپراتوری ماشینهای اتوماتیک، فرم تراشی و سری تراشی _ کارگاههای سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت و گرد _ و...

در گستره ی صنعت، ساخت و تولید به معنی تبدیل مواد خام به محصولات قابل استفاده است.که این عمل مستلزم سازمان دهی طرح محصول، مواد اولیه، ابزار ساخت و کنترل و تجهیزات مورد نیاز، افراد ماهر و گروه مدیریت در هر سیستم مولد است.

فرایندهای مورد استفاده در تبدیل مواد اولیه به محصولاتقابل استفاده را می توان به مراحل ایده- طرح- ساخت- کنترل- مونتاژکاری- پرداخت کاری و بسته بندی تقسیم بندی نمود. امروزه در ساخت و تولید قطعات مختلف صنعتی با بهره گیری از ماشین آلات مجهز به نرم افزارهای پیشرفته، خدمات ارزنده ای به جوامع بشری عرضه می گردد.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با دروس محاسبات فنی،رسم فنی، طراحی قطعات مختلف صنعتی، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق، جوشکاری و ریخته گری قطعات صنعتی، ساخت قطعات به وسیله ماشینهای تراش، فرز و صفحه تراش آشنا می شوند.

درسهای رشته

 

 

 

 

زمینه ها و عناوین شغلی رشته‌ی مذکور:

   •سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق

   • کارگاههای تراشکاری و فرزکاری

   • کارگاه های ابزار تیزکنی

   • کارگاه های چرخ دنده تراشی با ماشین های مخصوص

   • سرپرستی کارگاه های تراشکاری،فرزکاری،برش کاری و....

   • اپراتوری ماشین های اتوماتیک،فرم تراشی و سری تراشی

   • کارگاه های سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت و گرد

   • و .....

 

آینده علمی این رشته :هنر جویان این رشته می توانند در دوره های کاردانی –کارشنـــــاســی و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشــگا ههای داخل و خارج کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

 

آینده شغلی این رشته‌:برای کسانی که مهارتهای لازم را در بخش هــای مختلف این رشه بدست آورند بــــازار گار خوب و مطلوبی در سراسر ایران خصوصــــــاً در کارخانجات صنعتــــــی کارگاههای صنعتی ،و کلیه شهر های با جمعیت از متوسط به بالا وجود دارد و امکــــــان احداث کارگاههای کوچک شخصی نیز بسیار آسان است

 

 

نویسنده مطلب: محمد سلطانی

محمد سلطانی

پاسخ دهید

1 نظر

مهزیار  ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۴:۵۱:۲۱

درود، وقت بخیر کتابهایی که باید در رشته‌ی ساخت تولید برای دوره‌ی کاردانی در دانشگاه باید بخونیم چیا هستند؟