نام رشته مهارتی(نام دیپلم) : تعمیر موتور تراکتور
شماره رشته مهارتی : 301- 101 - 10 –2
کد رایانه ای : 9491
زمینه : کشاورزی
گروه : ماشینهای کشاورزی
تألیف : ابوالقاسم مستقیمی
مطابق مجموعه هشتم مهارت
مقدمه ای در موردکشاورزی
ایران کشوری است که از توانمندیهای خوب بالقوه و بالفعل کشاورزی برخوردار بوده و کشاورزی در برنامههای توسعه کشور، از محورهای اصلی است. توسعه کشاورزی نیازمند نیروی انسانی ماهر است که بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی را بر اساس یافتههای جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در بهرهگیری از منابع به دست آورد. بدین منظور برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته زراعت برای نیل به خودکفایی در زمینه مواد اولیه غذایی و صنعتی، لازم است متخصصانی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود، تولید اقتصادی محصولات زراعی را به طور علمی امکان پذیر سازند و از امکانات موجود کشور حداکثر استفاده را برده، در امور تحقیقات و آموزش و برنامه ریزی کشاورزی نیز خدمت نمایند.
ایجاد رشته های کشاورزی برای تربیت کارشناسانی است که بتوانند در جهت افزایش سطح زیرکشت محصولات اصلی کشاورزی، استفاده بهینه از زمان و بالا بردن عملکرد این محصولات در واحد سطح (هکتار) تلاش کنند. با توجه به این که در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون هکتار از اراضی کشور، زیرکشت محصولات مختلف زراعی قرار دارد و با عنایت به این که مساحت زمینهای قابل کشت در کشور حدود ۵۰ میلیون هکتار است و نظر بر این که ایران از تنوع آب و هوایی برخوردار است؛ با برنامه ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش کارشناسان رشته زراعت و اصلاح نباتات، می توان به میزان هر چه بیشتر از زمینهای کشور برای افزایش تولید کمی و کیفی بهره برداری کرد. این مطالب ضرورت و اهمیت تربیت افرادی را که بتوانند با به کار گرفتن دانش خود در جهت رسیدن به این اهداف اقدام نمایند، مشخص می کند. همچنین از جمله مشکلات کشاورزی در کشور ما همواره این بوده است که مجریان فعالیتهای تولیدی کشاورزی، کمتر تحصیلاتی در زمینه کشاورزی داشته اند؛ به طوری که روشهای کار همچنان سنتی و قدیمی باقی مانده است. در حالی که در سطوح بالاتر (کارشناسان و مراکز برنامه ریز و هدایت گر) توان بالایی برای تأمین فن آوری مورد نیاز وجود دارد.
زمینه کشاورزی شش گروه وهشت زیر گروه دارد. رشته های این زمینه در گروه های زیر ارائه می شود
1 - ماشین های کشاورز
2 - امور دامی و طیور
3 - امور زراعی و باغی:زراعت، باغبانی ، صنایع غذایی
4 - جنگل و مرتع
5 - شیلات
6 - حشرات مفید: پرورش کرم ابریشم
هدف تدوین رشته :تعمیر موتور تراکتور
افزایش جمعیت و ضایعات فراوانی که در اثر کشاورزی سنتی به محصولات وارد می کند مانند علم پزشکی ، رشته کشاورزی نیز از مهندسی کمک گرفت تا بتواند بهره برداری بهتر را با استفاده از ماشین های کشاورزی عملی کند. ماشین های کشاورزی امروزه هر کاری را که انسان می کند انجام می دهند. وتراکتور یکی از عمومی ترین این وسایل است هدف از برگزاری این رشته تربیت نیروی کار متخصصی است که بتواند در کنار کشاورز به تعمیر تراکتور اقدام کرده تا بدینوسیله کمتر خسارت به کشاورز بر اثر خرابی تراکتور وارد شود.
درسهای رشته تعمیر موتور تراکتور:
واحد های پایه اول عمومی 31 واحد
واحد های عمومی دوم و سوم 22 واحد
مهارتی 27/5 واحد
تکمیلی 9 واحد
اختیاری 6/5 واحد
-----------------------------------------------
جمع واحد 96 واحد
درسهای عمومی سال اول
نام درس تعداد واحد
_________________________________________
دین و زندگی 1 4 واحد
زبان فارسی 1 2 واحد
ادبیات فارسی 1 2 واحد
عربی 1 2 واحد
زبان خارجی 1 3 واحد
فیزیک 1 و آزمایشگاه 2/5 واحد
شیمی 1 و آزمایشگاه 2/5واحد
ریاضی 1 4 واحد
مطالعات اجتماعی 3 واحد
علوم زیست و بهداشت 2 واحد
تربیت بدنی 1 1 واحد
پرورشی 1 واحد
ریاضی جبرانی 1 واحد
برنامه ریزی تحصیلی 1 واحد
_______________________________________
31 واحد جمع واحد
جدول دروس عمومی دوم و سوم جمعاً 22 واحد
نام درس تعداد واحد
___________________________________________
دین و زندگی 2 3 واحد
زبان فارسی 2 2 واحد
ادبیات فارسی 2 2 واحد
زبان خارجی 2 2 واحد
جغرافیای عمومی 3 واحد
تربیت بدنی 2 1 واحد
آمادگی دفاعی 2 واحد
عربی 2/1 1 واحد
عربی 2/2 1 واحد
دین وزندگی 3 3 واحد
تاریخ معاصر 2 واحد
________________________________________
جمع واحد ها 22 واحد
جدول درسهای مهارتی و تکمیل مهارت و سایر جمعا 36/5 واحد
جمع | عملی | نظری | عنوان استانداردمهارت و دروس تکمیلی |
27/5 | 21 | 6/5 | تعمیر موتور تراکتور |
2 | 1 | 1 | کار آفرینی |
2 |
| 2 | بهداشت و ایمنی کار |
1 |
| 1 | قانون کار |
4 | 4 |
| کارورزی |
جدول دروس اختیاری
دانش آموز باید6/5 واحد از دروس اختیاری زیر را بگذراند
تعداد واحد | نام درس |
1 | تربیت بدنی 3 |
2 | مبانی و کاربرد رایانه(فنی و حرفه ای |
4 | ریاضی 2 |
2 | اجزا ماشین |
2 | محاسبات فنی 1 |
2 | تکنولوژی وکارگاه جوشکاری ساخت و.. |
3 | کاربرد و سرویس تراکتور |
6 مهارتی | تعمیر موتورسیکلت درجه 2 |
5 مهارتی | تعمیر موتورسیکلت درجه 1 |
فرصتهای شغلی
تعمیر کاران تراکتور ممکن است در تعمیر تمام موتورهای دیزلی به کار گرفته شوند اما بیشترین فرصتهای شغلی در بخش کشاورزی و راهسازی میباشد بهترین فرصت شغلی آنها ایجاد تعمیرگاه در بخش هایی است که کشاورزی در آنجا رونق دارد
نحوه راهیابی به مقاطع تحصیلی بالاتر:
دانش آموزان این رشته پس از گذراندن دورس خود با موفقیت مدرک دیپلم کامپیوتر را کسب می نمایند،که در صورت علاقه به تحصیل می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند:
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دورهی کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی درآزمون ورودی آموزشکدههای وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی ـ کاربردی ) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده وموفق به اخذ مدرک کاردانی شوند .
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نموده و پس ازاحراز قبولی، در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
در آزمون تغییررشته یکی از دورههای پیش دانشگاهی هنر ، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس ازاحراز قبولی، دوره مذکوررا گذرانده و سپس ازطریق آزمون سراسری دانشگاهههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند .
فارغالتحصیلان تعدادی از رشتههای کاردانی پیوسته فنی وحرفهای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است، می توانند درآزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس ازاحراز قبولی، دردانشگاههای طرف قرارداد آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده وموفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند .
منابع: : 1- آئین نامه آموزشی سالی واحدی
2- مجموعه هشتم مهارت رشته کاردانش
http://www.applyabroad.org/forum/archive/index.php/t-12941.html3-